ZORG DAT MEN IETS VÓELT BIJ JOUW MERK

Brands are the new publishers. Wil je ook aan de gang met contentmarketing?

Het gonst rond op de marketingplatforms. Plat online adverteren heeft z’n beste tijd gehad. Wil je dat jouw potentiële klanten zich jou herinneren, dan moet je met relevante en onderscheidende content komen. Sterker nog: wil je dat jouw doelgroep warm loopt voor jouw merk? Dan moet je denken als uitgever. Brands are the new publishers. 


Nieuw is dat inzicht natuurlijk niet. Wij hebben vandaag de dag de content marketing matrix en YouTube, maar Allerhande bepaalt al generaties bepaalt wat er op de eettafel verschijnt. In 1954 bracht Albert Heijn het magazine op de markt. Een typisch voorbeeld van een mes dat aan meerdere kanten snijdt: receptinspiratie (én reclame-inkomsten) = meer klanten (= meer adverteerders)
Hoe AH 65 jaar geleden op dat idee kwam? Ze verplaatsten zich in de consument!


Breek door de overkill heen

Als marketeer zul je je — beroepshalve — niet snel aan ‘banner blindness’ leiden. Je blijft immers graag op de hoogte van de mogelijkheden. Vervolgens geef jij er voor jouw eigen merk een draai aan.

Maar de doorsnee bezoeker van nu.nl of Facebook ziet die advertenties niet eens. Er staan domweg veel te veel bomen in het bos. Steeds vaker weren gebruikers bedrijven uit hun tijdlijn. Ze installeren adblockers om van online reclames af te zijn. Ze bepalen liever zelf wat ze te zien krijgen.

Terwijl jij veel moeite en geld geïnvesteerd hebt in je campagne. Jij ging voor aandacht, een hoge CTR en een ROI van minstens 200%. Hoe zorg je er nou voor dat jouw boodschap wél warm wordt ontvangen door jouw doelgroep?
Nou, door ervoor te zorgen dat ze tijd met jouw merk willen doorbrengen. Kortom: door ze op een originele manier in hun behoefte te voorzien.

Lifestyle ontvanger centraal

‘Content is king’ — dat wisten we al. Push marketing, waarbij bedrijven consumenten hun boodschap voederen alsof er foie gras geproduceerd moet worden, is al lang achterhaald. Het gaat niet om ons. Het gaat om de klant. Dat is de oorsprong van storytelling. De klant wil niet weten wát wij doen, maar hóe datgene iets voor hem of haar toevoegt. Zorg er dus voor dat je weet wat jouw doelgroep beweegt. "Waar 10 jaar geleden de nadruk van video’s vooral op het zenden van de inhoud lag, moet het nu vooral ook leuk zijn en bijdragen aan de merkbeleving",  ondervindt Evert den Hartogh, creative director van The FilmFactory.


Niet het uitgangspunt van de zender, maar dat van de ontvanger staat centraal. Wat jij je doelgroep te bieden hebt, giet je in een eigen stijl. Kies voor formats en concepten waar mensen naar uitkijken. Leer van je analytics-data; pas aan, groei mee!

Bouw een eigen publiek op
Succesvolle merken — en ja, dan denken we aan grote spelers als L’Oréal, Mercedes Benz, Red Bull en onze eigen AH en NS - hebben met toffe verhalen een eigen publiek opgebouwd.

Neem eens een kijkje op makeup.com. L’Oréal weet dat haar klanten vooral op zoek zijn naar beauty tips. De insteek ‘Koop dit, want wij zijn goed’ werkt allang niet meer. Dus vind je op dit platform opmaaktutorials en vlogs over de nieuwste trends.

Energiedrank Red Bull publiceert op YouTube adrenalinegedreven video’s over extreme en vooral snelle sporten: Freeride Mountainbiken, Canyon Diving, Wingsuit Flying, over nieuwe snowboard pump tracks en Max Verstappen. Hun kanaal heeft ruim 8.3 miljoen abonnees.

Albert Heijn staat ook niet stil. Naast de Allerhande die je in je boodschappentas stopt, volg je online tegenwoordig Appie Today. In hun eigen woorden: ‘Appie Today brengt je dagelijks shows, reportages en series over datgene wat je vandaag bezig houdt. Zoals eten, proeven, trends, actualiteiten, blunders en liefde binnen en buiten de supermarkt.’



Grote bedrijven creëren hun eigen, toonaangevende platform. Ze pakken hun contentmarketing aan als een uitgever. Kwalitatief hoogwaardige contentcreatie is daarin onmisbaar. Voor een inwisselbaar artikeltje of dertien-in-een-dozijn-filmpje komt geen bezoeker terug naar jouw site.

Hoe val jij op?
Ga denken als een zenderbaas. Jij bent een hub (brandpunt) op jouw terrein — bij jou vinden mensen wat ze zoeken. Daarom komen ze naar jouw website, volgen ze jouw Insta-account, abonneren ze zich op jouw YouTube-kanaal. Creëer een gevoel bij je merk, en vertel jouw verhaal tussen de regels door.

Hoe kunnen we jou helpen?
Bij The FilmFactory weten we natuurlijk als geen ander hoe je pakkende video’s en branded content maakt. Haal het maximale uit je videocontent - schakel met ons voor professionele, full-service video-producties die jouw doelgroep in beweging brengt.

0 0